2015-11-24 13:00:38 Međunarodni dan djeteta, projekt hrvatskog jezika, 6. razred Na dan 20. studenog 2015. obilježili smo Međunarodni dan djece. Učenici su razgovarali, promišljali, raspravljali, pisali, crtali i stvarali na satu Hrvatskoga jezika, a sve u cilju osvješćivanja svojih prava te dužnosti i obveza koje potječu iz tih prava. Neka su djeca bila osobito kreativna. Učenica Valnea Jurković iz 6. razreda ukrasila je učionicu kreativnim plakatom, a učenici 5. razreda odabrali su pravo po nekoj svojoj osobnoj važnosti te pojasnili razgovorom i crtežom kako to pravo doživljavaju. Osmi je razred raspravljao o svojim pravima, zaključivši kako ponekad olako shvaćaju ta svoja prava u svjetlu današnjih globalnih promjena na društvenom, političkom i gospodarskom planu. Djeca se rađaju s temeljnim slobodama i pravima koja pripadaju svim ljudskim bićima. No, s obzirom na tjelesnu i psihičku nezrelost nameće se potreba isticanja posebnih prava djeteta na zaštitu koja proizlaze upravo iz te činjenice. Upravo je to osnovno polazište Konvencije o pravima djeteta. Konvencija o pravima djeteta je međunarodni dokument, usvojen na Glavnoj skupštini Ujedinjenih naroda 20. studenoga 1989. godine, a sadrži univerzalne standarde koje država stranka Konvencije (tj. koja ju je potpisala i ratificirala) mora jamčiti svakom djetetu. U Konvenciji se govori, prije svega, o obvezama odraslih u odnosu prema djetetu kao i o obvezama brojnih društvenih čimbenika glede zaštite djeteta. To je prvi dokument u kojemu se djetetu pristupa kao subjektu s pravima, a ne samo kao osobi koja treba posebnu zaštitu. Za razliku od Deklaracije o pravima djeteta (1959.) koja ima moralnu snagu, Konvencija o pravima djeteta je pravni akt koji ima snagu zakona i obvezuje stranke na pridržavanje njezinih odredaba te uključuje pravo nadziranja primjene u državama koje su ju prihvatile i ratificirale.
S obzirom na vrste prava na koje se odnose, članci Konvencije mogu se razvrstati na sljedeći način: Prava preživljavanja Uključuju one članke Konvencije koji osiguravaju djetetu zadovoljavanje temeljnih potreba za njegovu opstojnost. To su primjerice: pravo na život, pravo na odgovarajući životni standard, pravo na prehranu, pravo na smještaj, pravo na zdravstvenu pomoć. Razvojna prava Uključuju one članke Konvencije koji osiguravaju djetetu najbolji mogući razvoj. To su primjerice: pravo na obrazovanje, pravo na igru, pravo na slobodno vrijeme, pravo na kulturne aktivnosti, pravo na informiranje, pravo na slobodu misli i izražavanja (vjere). Zaštitna prava Uključuju one članke Konvencije koji osiguravaju zaštitu djeteta. To su primjerice: prava na zaštitu od zlouporabe, zapostavljanja i izrabljivanja, na zabranu dječjeg rada, zaštitu od droga, alkohola, duhana, na zaštitu djece izbjeglica, djece u oružanim sukobima, djece u zatvorima. Prava sudjelovanja Uključuju one članke koji omogućuju djetetu aktivno sudjelovanje u svojem okružju, regionalnom / nacionalnom / svjetskom, koja ga pripremaju za aktivnog građanina u budućnosti. To su primjerice: pravo na slobodno izražavanje svojih misli i pravo na udruživanje. (http://www.unicef.hr/upload/file/300/150215/FILENAME/Konvencija_20o_20pravima_20djeteta.pdf) |
Osnovna škola "Centar" Rijeka |